Hvad er melatonin?

Indhold

Vidste du: at melatonin kaldes for mørkets hormon, fordi det produceres i hjernen og øjnene, når det er mørkt?

Melatonin er det hormon, som gør at vi bliver søvnige om aftenen. Hormonet dannes i koglekirtlen i hjernen og i nethinden i øjet. Kroppen producerer melatonin når det er mørkt, og når det begynder at blive lyst vil produktionen aftage.

Faktisk begynder vores kroppe at producere søvnhormonet, når vi er blot et par uger gamle. Det hjælper spædbørn til at få en “normal” døgnrytme. Studier viser, at vores produktion af melatonin er på sit højeste fra vi er 3-5 år gamle og frem til vi bliver voksne.

Forskere har i dag mulighed for at fremstille hormonet kemisk. Det er derfor muligt at hjælpe patienter, der har svært ved at sove med melatonin i pilleform.

Et eksempel på melatonin i pilleform er Natur Drogeriet TryptoNAT (annoncelink). Denne pille er med til at fremme søvnhormonet, hvorfor du vil føle dig mere søvnig efter indtagelse.

Hvem kan indtage melatonin?

Som udgangspunkt kan alle indtage melatonin piller. I Danmark er pillerne receptpligtige, hvorfor du skal konsultere din læge før du kan købe i håndkøb.

Hvis du for eksempel er gravid, vil vi kraftigt råde dig til at tale med din læge, inden du indtager pillerne. Det vides endnu ikke, om det kan give varige skader på et barn, hvis man indtager stoffet under graviditeten.

Hvilke funktioner har melatonin?

Studier viser at hormonet har specielt to funktioner:

  • Regulering af vores døgnrytme
  • Regulering af hormoner i kroppen

Regulering af døgnrytmen

Hormonets regulering af døgnrytmen er den vigtigste effekt. Som vi tidligere har været inde på, så er effekten størst om aftenen, når det er mørkt, og mindst om morgenen.

Dette forklarer, hvorfor flere personer, som ser TV om aftenen kan have sværere ved at falde i søvn. Lyset fra skærmen (computerskærmen, TV’et, tabletten eller mobilen) forstyrrer dannelsen af hormonet, hvorfor nogle oplever at det bliver sværere at falde i søvn.

Om sommeren, når solen begynder at stå tidligere op, påvirkes vi ligeledes, hvorfor flere vil opleve, at de har sværere ved at sove længe.

Regulering af hormoner

Hormonet er vigtigt for at opretholde en stabil døgnrytme og søvn. Mange af kroppens andre hormoner reguleres af døgnrytmen og søvnen, hvorfor disse ikke vil reguleres optimalt, hvis døgnrytmen ikke fungerer.

Her kan der for eksempel være tale om hormoner såsom binyrebarkhormon og væksthormon. Ligeledes bliver kønshormonerne østrogen og testosteron og reguleret i en grad af døgnrytmen.

Andre ting, som kan påvirke ens døgnrytme negativt er jetlag, natarbejde og stress.

Hvad er melatonin

Melatonin ved jetlag

En lang række studier og forsøg viser, at pillerne er rigtig gode i forhold til personer, der lider af jetlag. Årsagen er, at pillerne hjælper til at fremkalde søvn, hvorfor man kan have stor glæde af dem, hvis man rejser fra vest mod øst.

Melatonintabletter er dog ikke helt uden effekt. Det vil derfor være en god idé at tale med din læge om, hvordan du bruger pillerne.

Melatonin 3 mg

Den mest almindelige dosering af melatonin er 3 mg. Vi anbefaler at man holder sig til den dosering, med mindre din læge har sagt anderledes. Pillerne skal indtages 1 – 2 timer før sovetid. Igen, afhænger det af, hvilken døgnrytmeforstyrrelse, der skal behandles og hvad din læge har sagt.

Melatonin 3 mg bivirkninger

Der er ikke rapporteret nogle alvorlige bivirkninger ved brug af pillerne, og præparatet regnes generelt set for at være helt ufarligt ved korttidsbehandling.

Når man tager medicin, så vil der naturligvis altid være enkelte bivirkninger forbundet med det. De bivirkninger, der er forbundet med melatonin er:

  • Døsighed
  • Træthed
  • Svimmelhed
  • Forvirring
  • Kvalme
  • Hovedpine
  • Lav kropstemeratur
  • Med videre.

ønsker du at se hele listen over bivirkninger, vil vi anbefale at du tager et kig på sundhed.dk, under “bivirkninger”. Du kan benytte linket her.

Som vi tidligere har skrevet, så findes der, desværre, ikke undersøgelser af, hvordan melatonin påvirker et foster. Derfor opfordrer vi dig til at tage en dialog med din læge og høre vedkommenes vurdering.

Ligeledes er der heller ikke studier, som viser hvad indtagelse af pillerne gennem længere tid, har af effekt. Vi ved derfor ikke om der er bivirkninger ved daglig indtagelse gennem en årrække.

Der er enkelte studier, i sine forstadier, som viser at indtagelse af pillerne muligvis kan være med til at forlænge ens liv.

Melatonin kan muligvis forlænge ens liv

Forskere har været igang med at studere om melatonin kan være med til at forlænge ens liv. Her er dog tale om forsøg på mus og det er vigtigt at pointere at der er tale om en hypotese.

Tanken bag hypotesen lyder på, at at melatonin spiller en aktiv rolle i forhold til ældningsprocessen. Vi skrev i starten om at produktionen falder med alderen, hvilket er blevet tolket som, at de to ting er forbundet.

Det er dog bevist, at melatonin fungerer som en antioxidant, som forekommer både naturligt, men kan også skabes kunstigt. Denne antioxidant forhindrer eller svækker den skadelige iltning af levende væv, hvilket også danner grund for hypotesen om et længere liv.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvad er melatonin?

Melatonin er det hormon, som gør at vi bliver søvnige om aftenen. Hormonet dannes i koglekirtlen i hjernen og i nethinden i øjet.

Hvor købes melatonin?

I Danmark er melatonin receptpligtigt, hvorfor du skal konsultere din læge inden køb. Nogle personer køber produktet gennem Sverige eller England, da de ikke behøver recept.

Hvad er melatonin godt for?

Melatonin piller hjælper med at gøre dig søvnig og kan blandt andet benyttes af folk, der har nattearbejde, som skal tilbage i en “normal” døgnrytme.

Hvor meget melatonin må man tage?

Den mest almindelige dosering er 3 mg 1 – 2 timer før sovetid. Tidspunktet for indtagelse af melatonin afhænger dog af, hvilken døgnrytmeforstyrrelse, der skal behandles.

Bedre Nætter
seneste artikler
rem søvn

Hvad er REM-søvn?

Er du en af dem, som har hørt om REM-søvn, men ikke er helt sikker på, hvad det betyder? Frygt ej, du kan læse dig meget klogere i artiklen her.

Hvad er melatonin?

Vidste du: at melatonin kaldes for mørkets hormon, fordi det produceres i hjernen og øjnene, når det er mørkt?