Få en bedre søvn med naturlig sovemedicin

naturlig sovemedicin
Indhold

Oplever du, at du ligger og vender og drejer dig, time efter time uden at kunne falde i søvn? Du ligger og stresser over, hvor hård den kommende dag vil blive, grundet din manglende søvn. Det bliver sværere og sværere at falde i søvn, da tankerne flyver rundt, indtil du er helt rundtosset.

Hvis du kan nikke genkende til ovenstående scenarie, uanset om det bare er en enkelt nat, eller generelt, så kan naturlig sovemedicin måske hjælpe dig.

Der findes nemlig en række planter og præparater, som har en søvndyssende effekt på kroppen, disse kan være med til at sikre dig en bedre nats søvn.

I denne artikel har du mulighed for at læse dig klogere på de mest almindelige naturlige sovemidler, der findes. Du kan nemt erhverve dig præparaterne som the eller piller, hvorfor det er supernemt at indtage.

Fordelen ved naturlig sovemedicin er, at du ikke føler dig sløv og dvask, dagen efter. Derfor er disse præparater med til at give dig en bedre nats søvn, hvor du vil føle dig veludhvilet når du vågner.

Der findes flere webshops, som specialiserer sig inden for naturlægemidler, herunder naturlig sovemedicin, og du kan se et stort udvalg her (annoncelink).

Baldrian

Baldrian naturlig sovemedicin

Baldrian (Lægebaldrian (Valeriana officinalis, forekommer også skrevet læge-baldrian)), er en urt, som vokser vildt i Danmark. Den har været brugt i flere hundrede år som beroligende middel til fx. operationer. Lægebaldrian er anerkendt og godkendt af Lægemiddelstyrelsen som naturmedicin, hvorfor du sikkert kan indtage den.

Planten kan være med til at dæmpe uro og virke som let naturlig sovemedicin. Det er ikke vanedannende og du vil ikke mærke noget til effekten dagen efter du har indtaget en pille.

Baldrian kommer i forskellige former, herunder pilleform og the. Du vil ofte opleve at urten er kombineret med humle, lavendel og citronmelisse for en stærkere effekt.

Du har mulighed for at læse mere om urten, samt købe baldrian som pilleform her (annoncelink).

Humle

Humle (Humulus lupulus), er ligesom Baldrian en urt, som vikser vildt i Danmark. Du kender den formentligt bedste fra diverse øl, som bliver brygget. Det forlyder sig, at folk, som plukker humle til netop at brygge øl, ofte føler sig meget trætte. Dette skyldes den søvndyssende effekt, som humle har.

Det er derfor ikke helt forkert, det som Pusle gjorde i Min Søsters Børn (1966), da man kan hjælpe søvnen på vej med en “godnatbajer”.

Spøg til side – vi opfordrer naturligvis ikke til at drikke en øl for at falde i søvn og i særdeleshed ikke børn til at indtage alkohol.

Humle kan dog ikke kun indtages gennem øl, du kan også få det i pilleform eller som the. Du vil ofte opleve at den naturlig sovemedicin, der er tilgængelig med humle også indeholder baldrian, grundet urternes synergier.

Du kan købe humle the her (annoncelink)

Køb humle som pilleform her (annoncelink).

Kamille

De fleste kan med garanti skrive under på, at de har fået sig en kop kamillethe, mens de har været syge? Og det er ikke helt uden grund. Kamilleblomsterne indeholder kemikalier, som blandt andet beroliger en, men også dæmper bakteriedannelse og virker afslappende på kramper.

Det kan derfor være en god idé at drikke en kop kamillethe, hvis du har problemer med at sove grundet menstruationssmerter.

Du har mulighed for at se et stort udvalg af kamillethe her (annoncelink).

Lavendel

Ligesom de ovenstående planter, så kan også lavendel have en meget beroligende effekt. Men ikke nok med det, lavendel er ligeledes med til at dæmpe angst. Det kan derfor være en god idé, hvis du fx. skal ud og flyve og du har svært ved at falde i søvn, at vende snuden mod et bundt lavendel.

Der er flere måder, hvorpå du kan bruge lavendel som naturlig sovemedicin, fx. kan du indtage det som the, eller have tørrede lavendelblomster til at hænge i dit soveværelse. Dette kan være med til at fremme en bedre nattesøvn, samtidig med at dit soveværelse dufter friskt af lavendel.

Du kan se udvalget af lavendelprodukter her (annoncelink).

Citronmelisse

Citronmelisse har en afslappende effekt, som kan hjælpe dig til at falde til ro. Faktisk, har du mulighed for at dyrke urten hjemme i haven eller på terrassen.

Du kan derfra vælge om du ønsker at have citronmelisse i maden, eller om du vil putte den i teen.

Faktisk, så har citronmelisse en stor gavnlig effekt på børn, som har svært ved at falde i søvn. Det er ganske ufarligt og bliver anset for at være et naturligt sovemiddel. Hvis dit barn ikke bryder sig om te, så er det muligt at købe et produkt, der hedder Melissengeist.

Melissengeist kan benyttes både indvendig og udvendig. Du har derfor mulighed for at dryppe det i noget vand, som barnet skal drikke, eller smøre en smule på barnets håndled, som det kan dufte til.

Køb citronmelisse kapsler her (annoncelink).

Passionsfrugtblomst

Siden man fik passionsfrugtblomsten til Europa i det 17. århundrede, har man vidst at den er med til at mindske uro. Den anses derfor at være blandt en række naturlige sovemidler.

Blomsten har den effekt, at den mindsker hjerneaktiviteten. Hvis du derfor oplever at dine tanker vandrer, inden du skal sove, så vil vi anbefale dig at holde denne plante nær.

Det er både muligt at indtage blomsten i form af te, men også i pilleform. Vælger du at benytte sidstnævnte, så vil der ofte være andre naturlige sovemidler i, såsom baldrian, humle, lavendel og citronmelisse.

Grøn the

Har du problemer med at falde i søvn, så vil vi anbefale at du dropper den koffeinholdige kaffe og almindelige te. I stedet kan du skifte teen ud med grøn te. Der er nemlig ingen koffein i grøn te, hvorfor du ikke vil blive påvirket og derved vil have lettere ved at falde i søvn.

Grøn te indeholder flere forskellige vitaminer og mineraler, fx. magnesium og B-vitamin, som er med til at understøtte et normalt søvnmønster.

Køb økologisk grøn the her (annoncelink).

Melatonin

Melatonin er et søvnhormon som kroppen selv producerer. Det hjælper os til at falde i søvn og kan blandt andet fås som tilskud, der dog kræver en recept fra lægen.

Du kan læse meget mere om hvad er melatonin her.

Magnesium

Magnesium er et mineral, som det meste af kroppen har behov for. hvis du er i underskud i magnesium, kan det give en masse problemer med blandt andet urolige ben og dårlig søvn.

Heldigvis kan du finde magnesium i rigtig mange madvarer og grøntsager, eksempelvis spinat.

Magnesium hjælper dig med at falde i søvn, da det får din hjerne til at slappe af. Det sker via GABA receptorer, som er dem, der får dine nerver til at slappe af. Det er de samme receptorer, der bliver påvirket af benzodiazepiner (sovepiller). Ligeledes påvirker magnesium også produktionen af søvnhormonet melatonin, hvorfor du vil opleve en bedre søvn, hvis din magnesium balance er hvor den skal være.

Bedre Nætter
seneste artikler
rem søvn

Hvad er REM-søvn?

Er du en af dem, som har hørt om REM-søvn, men ikke er helt sikker på, hvad det betyder? Frygt ej, du kan læse dig meget klogere i artiklen her.

Hvad er melatonin?

Vidste du: at melatonin kaldes for mørkets hormon, fordi det produceres i hjernen og øjnene, når det er mørkt?