Hvad er REM-søvn?

rem søvn
Indhold

Har du nogensinde hørt om REM søvn? Men er du lidt usikker omkring, hvad det egentlig går ud på?

Frygt ej, Søvn-Guiden.dk giver dig her den ultimative guide, så du kan læse med og blive meget klogere på REM søvn.

Når man taler om søvn, så er der 4 forskellige søvnfaser, som du hver nat skal igennem, inden du sover. Disse forskellige faser har en meget afgørende betydning for kvaliteten af din søvn, men alt det kommer vi tilbage til.

REM er en forkortelse for “rapid eye movement”. Du kender sikkert begrebet, når jeg siger at det er i denne søvnfase, at du drømmer? Når man er midt i REM søvnen, så bevæger man sine øjne meget, fordi man drømmer. Det er derfor ikke uden grund, at netop denne søvnfase også er kendt som drømmesøvnen.

En let søvn, med masser af hjerneaktivitet

Oplever du tit, at du vågner midt i en drøm? Så skyldes det at hjernen er meget aktiv i denne søvnfase. Typisk befinder du dig i REM søvn flere gange i løbet af en nat. Første gang du kommer i drømmesøvnen vil typisk være efter du har sovet i 90 minutter. Denne søvnfase varer typisk mellem 10 minutter og en time ad gangen.

Vores hjerner er mest aktive, i de timer hvor vi er vågne. Når vi sover, falder vores kropstemperatur, blodgennemstrømning og hjernens energiforbrug. Under REM stiger hjernes energiforbrug igen, hvilket gør hjernen lige så aktiv under drømmesøvnen, som når vi er vågne.

Til gengæld er kroppens muskler næsten lammet, så vi bliver liggende i sengen, selvom vi drømmer, at vi løber et marathon.

REM-søvn bearbejder vores minder

Forskere mener, at det er under REM-søvnen at vores hjerne bearbejder og lagrer vores minder og erindringer.

Det menes, at der er en sammenhæng mellem en forstyrret REM-søvn, sammen med andre søvnproblemer, og en muligt øget følsomhed over for traumatiske oplevelser. En forstyrret drømmesøvn kan gøre os dårligere til at håndtere trist minder.

REM søvn er afgørende for en god nats søvn

Hvis du oplever at du vækker dig selv af din snorken, eller at du skal på toilettet i løbet af natten. Så vil du ofte blive vækket inden, du når ned i drømmesøvnen.

Har det konsekvenser, tænker du? Og ja, det har det.

Du vil opleve at du ikke er ordentligt udhvilet, hvis du ikke kommer ned i drømmesøvnen. I kombination med den dybe, drømmeløse søvn, spiller REM søvn også en vigtig rolle, når kroppen skal have fornyet energi.

Det er i disse faser, at kroppens celler gendanner og fornyer sig selv.

Vi anbefaler at du også tager et kig på vores artikel om de 4 søvnfaser efter du har læst denne. Det giver et bedre indblik i, hvordan din krop og hjerne “arbejder” i løbet af natten.

Viden om REM-søvns funktion er stadig meget begrænset, men ligesom resten af søvnens faser, er den vigtig for vores helbred og hjernefunktion.

Kilde:Søvn og Sundhed‘ 2015 – Vidensråd for Forebyggelse.

Hvad er REM søvn?

REM søvn er én af de fire søvnfaser, som kaldes for drømmesøvnen. REM står for “Rapid Eye Movement” og refererer til dine øjnes bevægelse under søvnen.

Hvor meget REM søvn skal man have?

Det er svært at sætte et definitivt tal på, hvor mange timers REM søvn man skal have. En årsag til dette er, at det er i denne fase at du drømmer og derfor har meget let ved at vågne. Men ligeledes kører REM-søvnen i ring 4 – 6 gange i løbet af natten.

Bedre Nætter
seneste artikler
rem søvn

Hvad er REM-søvn?

Er du en af dem, som har hørt om REM-søvn, men ikke er helt sikker på, hvad det betyder? Frygt ej, du kan læse dig meget klogere i artiklen her.

Hvad er melatonin?

Vidste du: at melatonin kaldes for mørkets hormon, fordi det produceres i hjernen og øjnene, når det er mørkt?